Puskaparkkiyöpymiset pakettiautoretkellä

Puskaparkit

Olemme ennenkin ajelleet erilaisilla autoilla ympäri pohjolaa ja yöpyneet "puskissa" eli ei leirintäalueilla. Facebookin retkeilyryhmästä bongasin neuvon liittyä puskaparkkiryhmään ja googlettamaan puskaparkit. Googlettamlla löytyy sivu Puskaparkit-Google My Maps, josta saa mapsiin näkymään kaikki ihmisten ilmoittamat yöpymiseen soveltuvat paikat. Tänne voi myös itse ilmoittaa hyväksi havaitut yöpymispaikat. Koska esittelyjä tekevät puskissa yöpyjät itse, ovat ne välillä melko humoristisia. Itse puskaparkin lisäksi voidaan kehua lähistön kahvilan aamiaista tai huomauttaa teiniporukoiden mahdollisesta yöpäristelystä.

Matkasuunnitelma

Olin suunnitellut matkan noin-periaatteella, joten meillä oli tilaa valita, vaihtaa reittiä ja pysähtyä mihin mielii. Auton varustelusta puskaparkkeiluun voit lukea tästä. Lähdimme illalla iltapesun jälkeen ajamaan Salosta kohti Vääksyä ajatuksella, että pysähdytään, kun rupeaa nukuttamaan.

Puskaparkki 1

Ensimmäinen puskamme oli Keravanjärven ulkoilualueen parkki. Paikalla oli jo auto ja vaunu, joten siirryimme vähin äänin unten maille. Ulkoilualue on jyhkeää kuusikkoa ja pieni hiekkaranta. Plussana siisti huussi ja muutama jännä geokätkö.

Seuraavan päivän Pulkkilanharjun retkeilyn jälkeen pulahdimme Naumin uimarannasta Päijänteessä. Vaalea hiekkapohja jatkui matalana kauas ja rannalla oli nuotipaikkoja. Parkkipaikka tosin oli varsin pieni ja kauniina päivänä täynnä.

Puskaparkki 2

Toinen puska ei ole puskaparkkikartalla. Halusimme nimittäin kiivetä Kammiovuorelle aamulla ennen hellettä. Vietimme siis yön Kammiovuoren retkeilyalueen parkkipaikalla.

Päivän reittimme kulki Kommelin luolien kautta Mikkeliin, jossa söimme retkiruokien vastapainoksi Gastropub Einossa erinomaista ruokaa. Tähän ravintolaan sain suosituksen, sillä siellä tarjoillaan vhh-ruokaa. Illaksi ajoimme Koloveden kansallispuistoon Kirkkorannan parkkiin yöksi, jotta olisimme aamulla valmiina melontaretkelle.

Puskaparkit 3-5

Melontaretkestä voit lukea tästä.

Puskaparkki 6

Vesiosuudelta palatessamme suuntasimme Mikkeliä kohden. Matkalla kävimme Enonkoskella vadelmaostoksilla ja Pirunvuoren luolassa. Geokätköily vei meidät myös Vierevin metsähautausmaalle Parikkalaan. Kartturin etsiessä sopivaa puskaa, hänen silmiinsä osui Kaljaniemenselkä. Sinne siis. Ruokolahden Vaittilassa uimarannan parkissa nukuimme sateen syöksyessä taivaalta.

Aamu oli jo kuivempi ja seikkailimme Kolmiköytisenkalliomaalauksella, Lassilan linnavuorella ja rajamuseossa. Koska meidän oli määrä käydä päiväteellä Lappeenrannassa, suuntasimme sinne yöpaikan hakuun.

Puskaparkki 7

Koska olimme katselleet tehdasta jo yhden yön, etsimme hieman syrjäisemmän paikan yöpymiseen. Päihäniemi on kaunis hiekkamaastoinen männikköinen uimaranta. Huussit löytyy ja iso parkkipaikka. Paikalla oli useita retkeily ja asuntoautoja. Ne olivat kuitenkin parkissa muualla kuin parkkipaikalla.

Vierailimme Lappeenrannan hiekkalinnalla, söimme Atomit ja seikkailimme linnoituksen museoissa. Totesimme linnoituksen olevan samaa muotokieltä kuin Puolan Gdansk. Tähtimalli on helppo puolustettava, koska tähden kärjestä näkee pitkälle kumpaankin suuntaan.

Puskaparkki 8

Lahjaksi saamani pieni kansallispuistokirjanen antoi idean käydä Valkmusan kansallispuistossa. Suon ihailu ja luonnossa kulkeminen teki hyvää kaupunkipäivän päätteeksi. Valkmusasta lähtiessä emme halunneet puskaparkkeilla moottoritien levikkeellä, vaan katsoimme parhaimmaksi ajaa Loviisan eteläpuolelle. Järvien vastapainoksi asetuimme levolle meren rantaan.

Aamu oli jälleen aurinkoinen ja geokätköilyn merkeissä tutustuimme Loviisan vanhaankaupunkiin ja tuulimyllyihin. Teimme torilla myös hevoskauppoja siskontytön nimiin. Illaksi palasimme kotiin saunomaan.